JOSÉ GALLEGO, LA CONVICCIÓ AUTODIDACTA (I)

La carrera de José Gallego suposa una de les trajectòries més sòlides dels últims anys en l’àmbit de les Falles i de les Fogueres. Una personalitat marcada i desenvolupada amb una llibertat inusitada en este món creatiu, a través d’un nombre molt limitat d’obres però amb projectes molt potents. Gallego és poc amic de la quantitat a través de la producció seriada i de delegar part del procés en altres mans. Necessita controlar i supervisar cada etapa del treball en la intimitat del taller i allunyat de l’exposició mediàtica, a través de l’exigència unida a un ferm sentit de l’autocrítica i a una voluntat de seguir evolucionant.

El xoc produït pel descobriment de les falles a l’edat de 8 anys, va permetre que vera amb claredat quin anava a ser el seu futur professional. Una carrera que va començar a gestar-se de manera completament autodidacta, a partir del dibuix i de la recreació de maquetes. Però, a diferència d’altres companys de professió, José Gallego no va realitzar estudis superiors relacionats amb les Belles Arts, encara que li haguera agradat desenvolupar-los. Com ell mateix afirma, potser va ser la mandra de canviar tota la seua manera de vida a València allò que li va fer allunyar-se dels estudis reglats. Per a ell, la millor forma de crear-se un ofici era començar a embrutar-se les mans en els tallers.

https://nouparot.files.wordpress.com/2015/12/img_03101.jpg?w=365&h=569
José Gallego plantant “¿Te cuento un chiste?”, falla infantil Almirall Cadarso – Comte d’Altea 2014

Quan acabava les classes en l’institut, va començar a col•laborar en tallers de la zona de Gandia amb els quals tenia certa amistat, com és el cas de l’obrador de Palacio i Serra. Treballs que combinava amb cursos de pintura als quals portava les figures realitzades en els tallers per tal d’aprendre a pintar-les a l’oli. En un d’eixos cursos una professora li va sentenciar que hauria de dedicar-se a una altra cosa. Que el seu futur no era pintar falles. La seua intuïció es va anteposar novament. Precisament, en l’actualitat Gallego és molt apreciat i respectat per l’ús de la tècnica pictòrica aplicada en falles.

De tots els tallers que va freqüentar en l’inici de la seua carrera, destaca especialment el magisteri que va exercir en ell Pere Baenas i el seu equip a partir de l’any 2000 i durant set exercicis. Un espai en el qual treballava mitja jornada, per a dedicar el temps restant a realitzar falles infantils per a les comissions de Gandia. La primera d’elles en 1998, quan només comptava amb 17 anys d’edat i per a la comissió Roís de Corella.

Finalment, tot el seu temps professional va acabar dedicant-ho al taller de Baenas, on va passar de pintar falles infantils per a pobles a encarregar-se de la pintura de moltes escenes i ninots. I, més tard, encarregar-se de part del modelatge, quan l’escultor que realitzava els ninots de base dels projectes de Baenas es va trencar una cama i va començar a realitzar també algunes de les figures per a una de les fogueres del taller. Un punt d’inflexió en el qual l’aprenentatge i les responsabilitats no van deixar de créixer. En eixe procés seria fonamental la presència del que Gallego considera el seu major mestre: Andrés Martorell, director artístic en el taller de Baenas i del que destaca la seua capacitat i gust per a ensenyar.

No obstant açò, eixa evolució unida a la seua natural inquietud, necessitaven donar un salt major. Gràcies al taller de Baenas, José Gallego va conèixer a Bernardo Morosoli, qui va ser durant molts anys el president de Sueca – Literat Azorín. De Morosoli, Gallego destaca la seua visió per a trobar nous talents i, alguns anys abans, ja li havia oferit la possibilitat de plantar la seua falla infantil. Però Gallego no se sentia prou preparat. I el salt va arribar, finalment, en 2008, quan ja se sentia segur en el domini de l’escultura i de la pintura.

https://i2.wp.com/www.cendradigital.com/wp-content/themes/gazette/images/subidas/2010/08/Ei177_JPG.jpg
Falla infantil Sueca – Literat Azorín 2008 “Chim-púm, cata-púm, mec” de José Gallego. El seu primer projecte a València i en la secció especial (foto cedida per Ángel Romero de “Cendra Digital”)

Chim-púm, cata-púm, mec (2008) infantil de Sueca – Literat Azorín va suposar, al mateix temps, la seua estrena a València, la seua estrena en secció especial infantil i un tercer premi. Un debut gens habitual i que, a diferència d’altres carreres on la ràpida aparició en les categories altes suposa un estrepitós fracàs, Gallego ha aconseguit mantenir-se amb prou estabilitat.

No oblidem, d’altra banda, que esta falla arribava després de més de 10 anys formant-se en els tallers. A més de marcar la pauta de molts dels seus ítems estilístics, Gallego recorda esta primera falla en València com un dels seus millors projectes i un dels seus millors records professionals. Era el moment de volar en llibertat, sense seguir les directrius d’un director de taller.

L’èxit es va repetir a l’any següent en la mateixa comissió amb Abrakadabra, per a militar en 2010 en en primera infantil en Duc de Gaeta – Pobla de Farnals amb I love Horta amb la qual obtindria el primer premi. El seu retorn a la secció especial no tardaria a produir-se: Almirall Cardarso – Comte d’Altea infantil entre 2011 i 2014, on destaca un dels seus projectes més complexos a tots els nivells, Els infants volem.. (2012); i un dels més redons, Karaoke valencià (2013). Després del seu pas per la segona secció a Sant Vicent – Periodista Azzati amb la delícia d’Onomatopeia (2015), tornarà el pròxim any a la primera categoria de la mà d’Exposició amb T’imagines?

https://nouparot.files.wordpress.com/2015/12/img_5788.jpg?w=853&h=569
Detall de la falla infantil Sant Vicent – Periodista Azzati 2015 “Onomatopeia”, la culminació d’un estil

També els primers èxits li van obrir prompte la porta d’Alacant, on va realitzar la foguera infantil de Sant Blai – La Torreta entre 2009 i 2012, on va arribar a guanyar el primer premi d’especial infantil en 2010 amb Si sol fa…ix Alacant. El salt a fogueres grans, sense haver realitzat falles grans a València, es produeix en 2013 amb Manuel Algarra en San Blas Alt0 amb Efímera. Els pressupostos en infantils havien minvat a l’excés per la crisi i va donar el salt pensant en el manteniment del taller. Davant la possibilitat de poder plantar un projecte gran no ho va dubtar. A més, de la mà d’un gran professional com és Manuel Algarra, al que ja coneixia per compartir comissió durant els quatre anys d’Almirall Cadarso.

https://nouparot.files.wordpress.com/2015/12/img_1369.jpg?w=853&h=569
Coronament de la foguera Sèneca – Autobusos 2015 “Elogi de la bogeria” de José Gallego i Manuel Algarra.

A Gallego ja se li havia oferit la possibilitat de plantar fogueres grans, però es negava a fer-ho a soles i portar tot el pes d’un taller gran amb el seu equip. Algarra li proporcionava la seguretat que tot anava a eixir bé. Els projectes, com a creatiu, parteixen de Gallego, però la sinceritat, l’experiència, les rectificacions i la bona factura tècnica d’Algarra són fonamentals gràcies a la solvència del taller. Per a Gallego, Algarra és capaç de traure el millor de tots els creatius amb els quals col•labora. I una excel•lent prova han sigut les fogueres grans plantades per a Sèneca – Autobusos al costat d’Algarra en 2014 Eròtica i 2015 Elogi de la bogeria, que es va alçar amb el primer premi de la màxima categoria. Elogi de la bogeria era un projecte complet, potent en l’aspecte estètic i abordant una temàtica i una crítica formidables. La petjada i creativitat de Gallego en tota la seua esplendor. Gallego sent que la seua manera de fer encaixa a la perfecció a Alacant, on ha treballat amb una gran llibertat.

En 2016 donarà el salt a les falles grans de la mà de Toni Pérez per a Comte Salvatierra – Cirilo Amorós, 1916. Més que un mercat, on ha prevalgut la seua capacitat d’adaptar-se i de transformar la seua manera de treballar. En les seues pròpies paraules, és en arriscar-se on es troba la gràcia d’este treball, en el qual és necessari, dins de les possibilitats, deixar-se portar. La intuïció sempre per damunt de la reflexió.

Advertisements

Deixa el teu comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s